Jsme tu pro vás už 10 let – Hospitality & Gastronomy je i naším oborem a aktuální krizová situace, ve které se cestovní ruch nachází je jistě bezprecedentním zásahem do života většiny z nás. Tato doba není snadná, a přestože se k normálu určitě začneme dříve nebo později vracet, realita je nyní taková, že řada našich profesionálů hledá možnosti uplatnění i mimo obor. Netěší nás to, ale je nutné s tímto faktem pracovat…Nemáme recept, jak uspět ve výběrovém řízení, ale přinášíme alespoň pár bodů, které mohou pomoci zaujmout pozornost personalistů a zvýšit šance na pozvání k pohovoru.

CV je základem a první věcí, kterou je nutné dát do pořádku dříve, než začnete reagovat na pracovní nabídky. Krizový management se v dnešní době netýká jen cestovního ruchu, ale postupně téměř všech odvětví a výrazně se tím mění i celková situace na trhu práce. Zájemců, kteří se ucházejí o jednotlivé pozice (především ty manažerské), stále přibývá a pokud nyní procházíte procesem hledání nové příležitosti, buďte připraveni na silnou konkurenci.

Jste profesionálové, srdcaři, aktivní lidé, kteří se nebojí práce, umí improvizovat tak jako málokdo, zvládáte práci pod tlakem a jste nejlepší v zákaznickém servisu – kvalitní služby jsou pro vás standardem a je toho jistě mnohem více co můžete nabídnout potenciálním zaměstnavatelům…! Bohužel, ne vždy je to ze životopisu zřejmé. Naše kandidáty známe a profesní profily napříč pozicemi v hotelnictví, cestovním ruchu i gastronomii jsou pro nás čitelné, protože víme, co vše to obnáší. Pro HR mimo obor to ale neplatí, a proto je více než kdykoliv dříve potřeba zapracovat na sebeprezentaci a umožnit personalistům porozumět Vašemu backgroundu.

  • Věnujte svému CV adekvátní pozornost – zní to jako klišé, ale stále se setkáváme s tím, že životopis vypadá na první pohled tak, jako by byl vytvořen z donucení nebo opravdu velmi narychlo….
  • Šablony – grafických variant pro snadné vytvoření životopisu je dnes nepřeberné množství, vybírejte pocitově podle povahy pozice, o kterou máte zájem nebo se jen nechte inspirovat a vytvořte ho sami – pamatujte, že vyšší level kreativity je očekáván pouze u specifických pozic a jinde naopak může uškodit…
  • Pokud svěříte přípravu svého CV někomu jinému, určitě si vše následně projděte a zkontrolujte – nejen gramatiku, která může udělat ostudu, ale celý obsah. Je to Vaše vizitka a výstup by měl být takový, se kterým se dokážete ztotožnit tak, jako se svou prací.
  • Vyvarujte se zkratek, které nejsou obecně známé (F&B, DOS, MICE nebo OTA) – u pozic používejte pro vysvětlení celá slova, v procesu výběrových řízení není prostor na vyhledávání významu toho, co děláte.
  • U každé pozice by měla být fakta jasná na první pohled – přestože můžete mít dojem, že hotel, restaurace nebo CA, ve které jste působili je známá značka, přistupujte k tomu tak, že není a popis tomu přizpůsobte (velikost hotelu, týmu, eventu… typ trhu, klientela, popis hlavních kompetencí atd.) Několik bodů nebo vět u každé pozice je dobré uvádět, jakkoliv může znít např. manažerská role jasně, samostatný název o ní mnoho neříká, naopak…
  • Užitečný může být i připojený odkaz na web společnosti (u CV zahraničních kandidátů to bývá standardem).
  • Historii řaďte chronologicky – od aktuální pozice zpětně, pozornost je vždy upřena na první stranu a brigáda při studiu před lety není nyní úplně relevantní…
  • Délka životopisu – to je téma, o kterém toho bylo napsáno více než dost, krátké a jasné mohou být IN, ale pokud nejste čerstvý absolvent, na 1 stranu se patrně nedostanete….Není nutné zkracovat za každou cenu, ale ani slohové práce na několik stran nejsou žádoucí, volte tedy zlatou střední cestu.
  • Fotografie – další věc, kterou nesmíte podcenit, platí zde celkem jasná a jednoduchá následující pravidla: NE selfie a lepší žádné foto než nevhodné!
  • Kontakty – přestože to nebývá častou chybou, setkáváme se i s tím, že je v CV uveden služební telefon nebo e-mail…
  • Průvodní dopis – i přes převládající názor, že ho stejně nikdo nečte, za nás určitě můžeme doporučit alternativu v podobě několika vět s krátkým osobním představením popř. motivací přímo v e-mailu, která určitě není na škodu.
  • LinkedIn – pokud máte svůj profesní profil aktivní, jde o další a velmi efektivní způsob osobní prezentace. Údaje a pozice uvedené v CV by měly samozřejmě s Vaším profilem korespondovat.

    Při procesu hledání bývá nejtěžší vydržet a nepropadnout frustraci a negativním myšlenkám. Vydržte, i když nepřichází zpětné vazby nebo naopak přichází automatické odpovědi se zamítnutím, není na místě to vnímat jako své selhání. Víte, co umíte, snažte se tedy své silné stránky prezentovat tak, jak si to zaslouží a zaměřte se jen na takové pozice, kde je můžete využít. Pokud Vás nabídka opravdu osloví, nebojte se reagovat i v případě, že nesplňujete některý z uvedených požadavků – pokud nejde o ty zásadní, není se čeho obávat a jděte do toho!

 

 

Stále rádi zůstáváme ve spojení, nabízíme možnost osobních konzultací a přejeme hodně sil i štěstí do nadcházejícího období 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petra Sudlíková
Senior Recruitment Consultant
Agentura Dream Job s.r.o.