Po dokončení středoškolského vzdělání na gymnáziu v Semilech začíná působení Karolíny Semecké na poli cestovního ruchu. Profesní pouť startuje v hotelu Mövenpick v Praze pozicí Conference & Banquet Front Coordinator, následují zkušenosti v oblasti banquetingu v hotelu Holiday Inn a následný návrat do hotelu Mövenpick v roce 2002 jako Sales Manager MICE. Po nadcházející téměř dvouleté praxi zástupkyně ředitele obchodního oddělení přináší v únoru 2009 Karolíně Semecké její pracovní výsledky prestižní funkci Director of Sales & Marketing, kde setrvává dodnes. Jako ředitelka obchodního oddělení jev leadrem stěžejních týmů nezbytných pro úspěšný chod hotelu, kterými jsou obchodní, marketingový, MICE a rezervační tým. Svým talentem pro strategické plánování, vedení týmu a výborným přehledem o trhu se velkou měrou podílí na vytváření kvalitní a vyhledávané značky společnosti.

Čím si Váš obor cestovního ruchu získal?
Rozmanitostí, mezinárodním prostředím a svou dynamičností.

Na jaké pozici jste v tomto oboru začínala?
Tak to už je opravdu dávno, ale bylo to v hotelu v rámci banketového oddělení jako asistenční pozice C&B Front Coordinator. Mým úkolem bylo zajistit kvalitní průběh probíhajících konferencí a koordinovat případné změny a objednávky organizátorů na místě. Zkušenosti načerpané na provozních střediscích jsou pro mne velkou výhodou.

Jaký je Váš recept na úspěch?
Tak zcela určitě prvotní věcí je mít dlouhodobější vizi a následně si vytvářet dílčí plány. Nezbytné je zdravé sebevědomí, chuť se vzdělávat a být otevřen novým možnostem a výzvám. Z pohledu team leadera je důležitý vyvážený výběr zaměstnanců a snaha plně využívat a rozvíjet jejich potencionál.

Jaké tři nejdůležitější kritéria upřednostňujete při výběru nových zaměstnanců?
Samozřejmě záleží o jakou pozici se konkrétně jedná, ale obecně bych řekla otevřenost, angažovanost, sympatie. Při výběru zaměstnanců věnuji pozornost jejich vlastnímu potencionálu a jeho budoucího uplatnění v rámci celého týmu. V podstatě by se dalo metaforicky říci, že každý dílek z mozaiky musí tvořit dokonalý celistvý obraz.

Co na zaměstnancích nejvíce postrádáte?
Obecně u mladých lidí postrádám rovnováhu mezi jejich osobnostní a profesní vyspělostí a jejich nároky na pracovní zařazení a platové ohodnocení. Do značné míry lidem pracujícím v cestovním ruchu chybí obecný respekt k zákazníkovi a touha dělat věci kvalitně a rád.

Jak motivujete své podřízené?
Myslím, že je důležité se obklopit lidmi s kladným přístupem k životu obecně. Motivovat negativně smýšlejícího jedince je kromě finančních odměn téměř nemožné. Snažím se mezi podřízenými vytvářet zdravou soutěživou náladu, kreativní, inovační a příjemné prostředí. Dbám, aby se všem dostávalo z mé strany zpětné vazby s pochvalou, nebo s konstruktivní kritikou. Předpokladem pro motivovaný tým je neustálé vědomí každého člena o důležitosti a smyslu jeho práce a osobní nadšení z úspěchu. Individuální coaching, kvartální a roční incetivní program, teambuildigové aktivity a “děkuji” je samozřejmostí.

Co byste na cestovním ruchu změnila a jaký vývoj podle Vás můžeme v tomto oboru očekávat?
Osobně se domnívám, že trendy v cestovním ruchu udávají především letecké společnosti. Jako dobrým příkladem je odstartování éry revenue & yield managementu v rámci prodeje letů v 70. letech minulého století, nebo vznik low costových leteckých společností. V dnešní době má zřejmě již každý mezinárodní hotel svého revenue manažera a vlastní revenue software, což ještě před 10 lety bylo spíše výjimkou. V rámci low costových krátkých letů se změnila potřeba a nároky především individuální business klientely. Před několika lety bylo pro středně postaveného manažera nepředstavitelné použít nízkorozpočtovou leteckou společnost, nyní je to již samozřejmostí. Podobný trend se nyní objevuje také v hotelnictví. Nároky této klientely se do značné míry omezily na cenu, čistotu, internet, kvalitní lůžko se snídaní, lokalitu a profesionální personál. Počet hvězdiček a škála nabízených služeb jsou již zohledňovány v daleko menším měřítku, než tomu bylo v minulosti. Největší změny tedy očekávám ve 4 a 5 hvězdičkovém sektoru ve smyslu synchronizace nabídky s poptávkou, nákladů a potřebami zákazníků.
Je těžké definovat, co bych na cestovním ruchu měnila jako jedinec. Plně věřím, že přispívám na zlepšení reputace České republiky tím, že se podílím na rozvoji zdravé mladé generace hoteliérů.

Kde a jak nejraději trávíte svoji vlastní dovolenou?
Mým srdečným místem je Itálie a především Sicílie nejen pro svou krásnou přírodu, slunce, temperament, úžasnou gastronomii, ale také pro umění místních lidí užívat si života. Splynutí s místním prostředím a lidmi je pro mne tím nejlepším relaxem.

Máte nějaký nesplněný sen?
Jistěže, ale když dovolíte, nechám si svůj sen v utajení.

Jaké je Vaše pracovní motto?
“Be open-minded and creative”. Promiňte za ten anglický výraz, ale v češtině mi to zní tak nějak nevýrazně.

Co byste doporučila těm uchazečům, kteří chtějí mít stejnou kariéru jako Vy?
Zcela určitě lásku k oboru, dlouhodobější vizi, otevřenost, zájem o vzdělávání, trpělivost a pracovitost, smysl pro detail.

Děkujeme za Váš čas, Karolíno. Ať Vám Vaše nadšení z práce dlouho vydrží. Budeme sledovat Vaši kariéru…

Pavla Berková
Headhunting & Recruitment consultant
Dream job – personální agentura