← Zpět

Datum zveřejnění
Kategorie

Jarka Alenová, Hotel Revenue & Reputation Expert, je rodačka ze Slovenska, která celý profesní život zasvětila hotelnictví. Zkušenosti získávala postupně, prošla si řadou pozic od recepce přes rezervace až po management. Zásadní zlom, který ovlivnil její další kariéru, přišel při působení ve známém mezinárodním řetězci IHG. Tam se setkala s tím, co ji od té doby nepřestalo bavit – Revenue Management. Zároveň potkala i svoji budoucí obchodní partnerku, se kterou založila společnost Pomáháme Hoteliérům s.r.o. V ČR a SR mají výhradní zastoupení dvou chytrých softwarů. Svým klientům pomáhají zlepšovat procesy i výsledky, využívat veškerého potenciálu k většímu podílu přímých rezervací, podílí se na pořádání konferencí Dotcomhotel, a bylo by toho mnohem více…

Jarko, na svém podnikatelském snu intenzivně pracujete už 10 let v úspěšném tandemu s Vaší obchodní partnerkou Radkou Telyčkovou. Co je to, co vás obě nejvíce spojuje?

Pokud mohu mluvit za sebe i za Radku, tak kromě společného naladění je to láska k našemu oboru, pracovitost, schopnost vnímat a naladit se na vlastní potenciál, a také vidět a realizovat své poslání. Na jednu stranu jsme dost podobné, ale zároveň odlišné. V té odlišnosti právě spočívá kompatibilita našeho pracovního a přátelského spojení, kde vlastnost jedné doplňuje nedostatek té druhé. Vzájemná podpora, důvěra a humor – bez nich bychom asi nemohly být přítelkyněmi a zároveň vést 10 let společně firmu.

Aktuální stav se dotkl nás všech, cestovní ruch dostal přímý zásah, který nikdo z nás nepamatuje. Vaše pracovní aktivity určitě dostaly také nový rozměr. Dá se to celé nějak popsat?

Musím přiznat, že mě současný stav asi na jeden den takzvaně dostal na kolena. Ale po vypnutí médií jsem nasála ještě více pozitivity a řekla si, že nás to nezlomí, ba naopak: pomůžeme všem, aby se neopakoval scénář předešlých krizí a aby navzdory situaci dokázali hoteliéři udělat pořádný restart. Samozřejmě jsme musely snížit náklady firmy, udělat opatření, ale práce nám naopak přibylo. A i když jsem se podvědomě těšila, že si aspoň odpočinu, vymyslely jsme tolik aktivit, že nevím, kdy to vše zrealizujeme. Nejdříve jsme začaly šířit pozitivitu mezi klienty, s každým jednotlivým jsme mluvily osobně a tím je povzbudily. Pak jsme pro ně přichystaly online webinář: probíhal každý druhý den, společně jsme vytahovali ze skříní kostlivce, na které neměli do té doby čas, a využili tak období bez klientů a provozu na totální jarní úklid všech nastavení systémů a zároveň příprav na obchod po Covid-19. Následně jsme začaly šířit energii také mimo okruh svých klientů a na facebooku jsme vytvořily skupinu hoteliérů, kde sdílíme data, inovace, motivace a postupy, co vše je zapotřebí momentálně udělat a hlavně se nevzdávat. No a mezitím jsme vytvořily úplně nový produkt postavený pro období Covid-19 spolu s návodem, jak z něj ven. Nechceme pasivně přihlížet tomu, jak se začne hotelový trh hroutit. Máme ambiciózní tendence trochu “revolučně” zastavit případné propady trhu a dopady krize.

 Je nějaký nový projekt k představení, pod kterým je společnost PH podepsána?

 Ano, úplně nový, vytvořený právě pro Covid-19 období – jedná se o projekt RE-(NA)STARTUJ SVŮJ PRODEJ & NAUČ SE, JAK ZA 9 MĚSÍCŮ VYDĚLAT NA CELÝ ROK.

Chceme ukázat a zároveň zdůraznit, že dumping cen není ta správná cesta. Pokud se co nejvíce hoteliérů – a mám na mysli i ty méně zkušené – do našeho online programu přidá, o to více bude těch, kteří dumping nepodpoří a naopak dokážou za 9 měsíců vydělat na 12 měsíců. Celý program je rozdělen do tří produktů a každý si v něm najde tu svoji část, ať už má finanční možnosti či zkušenosti jakékoliv. Ceny začínají už na 7 EUR. Školení probíhá online, hoteliéři mají k dispozici materiály, pracovní sešity, od E-booku přes 4hodinový online workshop až po velké revenue školení včetně 4týdenních online konzultací. Vše začíná už 27.4., v týdnu od 21.4. jsou první 4 webináře zdarma – budou plné aktuálních informací a příkladů. Moc se s celým týmem těšíme. Řada klientů na naše školení chodí pravidelně, ale toto je skutečně první revoluční online školení pro hoteliéry na našem trhu.

Vaše služby poskytujete klientům v rámci celé ČR i na Slovensku a z názvu společnosti je zřejmé, co je hlavním cílem. Portfolio máte velmi obsáhlé, dá se alespoň krátce shrnout, jak svým klientům můžete konkrétně pomoci se zlepšením výsledků?

Toto je vždy tak těžká otázka, protože jak říkáte, je toho tolik, co děláme 🙂 V podstatě vše vychází z lásky k hotelům, k práci s čísly skrze cenotvorbu a k revenue managementu. Naším cílem je poskytnout hoteliérům pomoc v oblasti obchodu a revenue, předat jim co nejvíce zkušeností, naučit je aplikovat to všechno v praxi, a pak zpovzdálí pozorovat, jak se jim daří. Mezitím jsme se stali výhradními zástupci dvou společností: TrustYou se zabývá online reputací a díky produktům Profitroom můžeme hoteliérům pomoci zase technologicky, s nastavením automatizace veškerých obchodních procesů zákazníka. To znamená od vyhledávání ubytování přes návštěvu hotelové webové stránky až po rezervaci přes online rezervační systém a přenos cen a dostupnosti do jednotlivých portálů prostřednictvím Channel managera. S tím jde ruku v ruce budování věrnosti klienta díky CRM systému a propojení s dalšími systémy v rámci hotelu. Jsme neúnavné propagátorky #Vícepřímýchrezervací, takže vedle toho organizujeme školení revenue managementu a pořádáme E-Commerce & Revenue Management konferenci Dotcomhotel. Není toho málo, ale vše do sebe zapadá; díky tomu můžeme řešit problémy hotelů či menších hotýlků nebo penzionů komplexně, a hlavně vymyslet propojení, které dává smysl, je funkční a pomůže k vyšším tržbám. Každé ubytovací zařízení je jiné a má jinou přidanou hodnotu. Mě baví ji objevit, vytáhnout na světlo a pak ji hostům s láskou prodávat včetně zážitku z ubytování. Naplňuje mě, když odcházím od klienta, vidím ten nárůst tržeb a davy spokojených klientů. Ten pocit asi nemusím popisovat… 🙂

Dle oficiálních výhledů to vypadá, že cestovní ruch se dříve vzpamatuje na domácí scéně, je to šance pro hoteliéry v regionech. Jaké efektivní činnosti by se podle Vás měli nyní hoteliéři věnovat, doporučujete např. změnu obchodní politiky?

Rozhodně ano. Kdo ještě neudělal revizi, měl by rychle reagovat a opravdu si vyčistit stůl a myšlenky. Následně je potřeba promyslet další plán a mít připravenou strategii. S blížícím se termínem spuštění provozu hotelů se nic neudělá samo. Klientela bude jiná, bude i jinak nakupovat, a proto je důležité mít vše nastaveno tak, aby hotel vydělal. A pokud hoteliéři nevědí, jak na to, určitě je teď ten nejlepší čas investovat do školení, do změny. Nic nebude jako dřív, a kdo na to spoléhá, může si nechat velmi rychle ujet vlak. Ten zatím stojí na zastávce a čeká na připravené a sbalené odvážlivce.

Jste stále velmi pozitivní žena, aktivní manažerka, často cestujete a jste také maminka na 100 %. Našla jste recept, jak to vše skloubit a nepřijít o zdravý rozum? Dá se najít prostor i pro osobní odpočinek, co Vás nejvíc motivuje?

Asi jsem od přírody veselá kopa, takže můj první záchranný člun je vždy humor, kterým léčím hodně bolestí či trápení. Mark Twain říkal: „Zdrojem veškerého humoru není smích, ale smutek.“

A pak následuje můj osobní prostor, kde není nikdo, jenom já, a dělám právě to, co mi v ten den dělá nejlépe. Může to být jóga, meditace, procházka, tanec, pečení či vaření… na tyto aktivity si najdu prostor každý den, a pokud se ošidím, poznáte to taky. Dalším motorem jsou děti, moji nejbližší, pak zvířata a asi jídlo – miluji kvalitní jídlo a taky jím ráda rozmazluji své blízké. No a pokud to jde, tak cestuji… ale o tom asi někdy jindy… 🙂

Řada firem funguje nyní v nutném režimu home office, pro mnohé to je vůbec poprvé…
Práce s moderními technologiemi je pro Vás standard i za normálních okolností, pořádáte webináře, spolupráce vám musí vždy fungovat i na dálku, změnilo se něco v tomto smyslu i pro váš tým?

Fungujeme online již dlouho taky z důvodu, že Radka, moje obchodní partnerka, žije v Mnichově. Ale přesun celého týmu do online procesu je jiný. Našli jsme cestu a popravdě mi přijde, že v tomto režimu máme na sebe více prostoru než v kanceláři. Myslím, že si někdy naše holky ťukají na čelo, když se ráno připojí a vidí, jak tam s Radkou hopsáme nebo děláme dj-ky 🙂 Pro mě je důležitější atmosféra a energie mezi námi, než hraní si na šéfovou a rozdávání příkazů. Proto mě velmi potěšilo, jak se náš tým zvládl postavit k současné situaci, k finančnímu omezení, a s jakou energií se všechny vrhly do nových projektů. Vždy jsem si myslela, že jsme skvělý tým, ale teď mohu hrdě napsat, že jsme dream team a jsem za každou z našich kolegyň nesmírně vděčná.

Dá se na současné situaci najít i něco pozitivního a našla jste to…?

Zastavit se, nadechnout se a využít ten čas na znovuobjevení něčeho, čemu jsme nedali prostor, nevěnovali pozornost a tím pádem ani energii. Jsem vděčná za každou lekci, i tato nám něco vezme, ale zároveň něco dá. I kdyby to mělo být pouze uvědomění si sebe sama.

„Lásku k hotelům máme, všechno do toho dáme!“  Tohle krásné a všeříkající motto jsem našla na vašem webu, máte ještě nějaké osobní, kterým se v životě řídíte?

To motto je taková mantra. A jestli někdy přijde chvíle, kdy se jím nebudu moct řídit, budu muset něco změnit. Toto je můj životní přístup – vždy vidím řešení. Třeba ne hned, ale jakmile se vyspím a najím – je tam! 🙂

Při spolupráci s hoteliéry používáme i další motta. Jedno z těch, kterými se řídím a možná má být vysloveno teď a tady, je “Fear of failure leads to failure”. Strach ze selhání vede k selhání. Nebojte se selhání, protože pokud nevyjde jeden nebo druhý pokus, neznamená to, že nevyjde třetí. Držím všem palce, ať se nevzdávají a s úsměvem a třeba i s úvěrem jedou nově dál! 🙂

 

Mnohokrát děkuji a za Dream Job přejeme hodně sil do dalších dní a pevné zdraví všem!

 

 

Petra Sudlíková
Senior Recruitment Consultant

Agentura Dream Job s.r.o.
personální agentura
consultant@dream-job.cz

petra-sudlikova-foto

Rozhovor s osobností – Jarka Alenová