← Zpět

Datum zveřejnění
Kategorie

Gastronomie společně s hotelnictvím a cestovním ruchem prochází v současné době  jednou z nejtěžších zkoušek ve své historii. Co nás toto období naučilo, co nám vzalo a co nám naopak přineslo za nové trendy?

Globální megatrendy posledních let, které odrážejí a zároveň dlouhodobě ovlivňují dění ve světě, jen tak nezmizí. Naopak! Nečekaná lekce v roce 2020 posílila digitalizaci, urbanizaci a zájem o zdravý životní styl, neoekologii i snahu o lepší pracovní podmínky v branži. Předpovědi do budoucna jsou různé, místo návratu k normálu se však očekává, že reakce na covid-19 způsobí trvalé změny ve společnosti i v gastronomii. Řada šéfkuchařů se domnívá, že rok 2021 přinese velký restart gastronomie. Pandemie totiž připomněla důležitá témata v oboru, který si zaslouží aktualizaci, ať už jde o nerovnost a diskriminaci v kuchyních, o systém spropitného a přístup k surovinám i k zaměstnancům, nebo o zprostředkování kvalitního jídla široké veřejnosti. A stále je zásadním aspektem udržitelnost.

Mezi přetrvávající návyky z lockdownu, které se dotknou i gastronomie, patří online nákupy potravin a přímé objednávky u farmářů a malovýrobců, domácí pečení (nejen chleba), fermentace a zahradničení, ale taky transparence a důraz na etiku při pěstování a zpracování surovin. Na menu dál bodují tzv. comfort foods – jednoduché, cenově dostupné a zajímavě upravené pokrmy, které vyvolávají pocit bezpečí a spokojenosti. Co dalšího bude letos na menu?

Dřív se podniky spoléhaly na spolupráci s rozvozovými službami, teď řada z nich spustila e-shop a vlastní rozvoz. Předpokládá se další digitální boom a rozvoj technologií, jako jsou aplikace, které analyzují preference hostů a zdokonalují systém objednávek, předání i kvalitu doručených jídel. Kromě poptávky po rozváženém jídle, ze kterého se stává běžná služba, zřejmě vzroste i počet tzv. ghost kitchens – virtuálních kuchyní, kde se připravují výhradně jídla s sebou, bez servisu a míst pro hosty. Pandemie donutila restaurace rozšířit a zefektivnit podnikání, a to nejen na dobu omezeného provozu.

Hledání nových zdrojů příjmu proto zůstává předsevzetím do nadcházejícího roku. Podle všeho se zvýší zájem o online kurzy vaření pro amatéry i profíky, ale taky o kulinární zážitky v domácím prostředí, ať už to budou virtuální degustace a večeře, nebo privátní menu od samotného šéfkuchaře. V nabídce se prosadí nápadité takeaway a jídla pro celou rodinu, prodej farmářských surovin nebo vlastního merche v podobě jedlých i designových produktů. Podniky tak můžou oslovit širší publikum a přiblížit se hostům, vzdělávat společnost a zpřístupnit kvalitní jídlo více lidem. Na menu podniků se podepsala i vládní opatření, především zkrácení otevírací doby. Nejen proto se vylepšují snídaně a brunche, zavádějí se pozdní obědy malá jídla po celý den (tzv. snackification). Větší důraz se teď klade na poledne, a to i v michelinských restauracích, kde se teď obědvá za příjemné ceny.

 

 

 

 

Tým Agentury Dream Job  přeje příjemně strávené chvíle ať při svém vlastním vaření, s oblíbeným gastro podnikem formou online objednávky či návštěvou gastro okénka!

 

 

 

Hanka foto

 

 

 

 

 

 

 

 

Recruitment Consultant

Agentura Dream Job s.r.o.

recruiter@dream-job.cz

 

Zdroj: www.jidloaradost.ambi.cz

Jak se bude v roce 2021 vyvíjet přístup hostů a samotná gastronomie?