← Zpět

Datum zveřejnění
Kategorie
Je nám potěšením podělit se s vámi o další rozhovor s významnou osobností našeho Hospitality světa a děkujeme paní Renatě Lukášové, že si našla chvilku a sdílela s námi svůj pohled nejen na gastronomii, která se stala doslova její srdcovou záležitostí.

Vaše kariéra v cestovním ruchu se dá rozdělit na tři pomyslné etapy. Můžete je postupně popsat?

Moje první etapa se dá pro zasvěcené v oboru popsat čistě ve zkratkách: S&M pozice v DMC (MICE). Měla jsem na starosti prodej a komunikaci eventů pro zahraniční klientelu především z Velké Británie a USA. Byla to úžasná doba plná rozmanité práce. Bavíme se tu o letech 1999 – 2006, kdy měly firmy ve srovnání s dnešní dobou na eventy opravdu vysoké rozpočty. Poté jsem se posunula ještě více do „hospitality“ a přijala jedinečnou příležitost stát se součástí pre-opening týmu hotelu Mandarin Oriental Prague. Rok 2009 a rčení „Chápej krizi jako příležitost“ pak odstartovalo mou druhou profesní etapu.

To mluvíme o dalších 10 letech, kdy jste pracovala pro špičkové gastronomické značky jako Zátiší Group Sanjiva Suriho a Perfect Canteen Filipa Saljera. Spojuje tyto pány nějaká vlastnost, která je za jejich úspěchem?

Oba mají přirozenou touhu být nejlepší v tom, co dělají. Mají jasnou vizi, svým osobním charismatem jsou schopni na sebe navázat ten správný tým a jít svým kolegům příkladem. Oba jsou velmi pracovití, ambiciózní a autentičtí lídři. Každý se ale nachází v jiné životní etapě a je pro mě velmi zajímavé a inspirující jejich profesní dráhy sledovat. Musím říct, že od Sanjiva Suriho se učím dodnes, i když už se nevídáme tak často.

A co myslíte, že je za Vaším úspěchem? Do dneška si pamatuji některé Vaše marketingové aktivity ze Zátiší Group, které byly na tu dobu naprosto nové.

Když se ohlédnu zpět, vždy jsem byla ve správný čas na správném místě. I když si náš obor v posledních letech prošel opravdu krušnými chvílemi, nedovedu si představit pracovat jinde. Já sama bych se označila za „srdcaře“. Ráda se učím nové věci, takže jsem i takový notorický rozjížděč nových projektů. A mám štěstí na skvělé lidi kolem sebe. Miluju práci ve službách a práci s lidmi obecně. Myslím, že dokážu lidem aktivně naslouchat. No, ale nezastírám, že je to občas náročné a po práci většinou trávím volný čas se psy v lese, užívám si samotu, ticho a mlčím.

Působila jste také jako programová ředitelka v Českém gastronomickém institutu, který je velmi aktivní. Můžete nám o institutu povědět více?

V době covidu jsme všichni hledali nové cesty. A ukázalo se, že česká gastronomie více než kdy jindy potřebuje svůj jednotný a silný hlas. Myšlenku a obrysy profesní platformy, která by posouvala odbornou gastronomii měli už dávno před covidem Jirka Roith (Kulinářské umění) a Petr Lupínek (InterGast). Příchodem Luboše Kastnera (BC21, AMSP, APRON, Hospodářská komora) a Filipa Sajlera (HOPI Chef Tech Food) došlo k založení institutu. Jsou to čtyři zakladatelé, ale fakticky bych je označila za „hybatele“. Vážím si jich, že si nehrají na pozice, upozadili svoje ega, jde jim opravdu o gastro. Všichni čtyři jsou v nejlepším věku a mají silné nutkání pro „giving back“ oboru, který mají rádi a který je živí. A jak jsem uvedla výše – jsem „notorický rozjížděč projektů“ a „oborový srdcař“ – proto Filipa Sajlera napadlo mě pro rozjezd institutu oslovit. Prostě zase to bylo ve správný čas – tou dobou jsem v Perfect Canteen měla na starosti zákaznickou zkušenost a péči o zákazníka. Kromě toho, že jsem praktikovala „krizovou komunikaci“, v době covidu zákazníci spíše nebyli než byli, takže jsem měla i volnou kapacitu se rok CGI věnovat.

Jaké jsou plány Českého gastronomického institutu (CGI) do budoucna?

Už při vzniku CGI bylo jasné, že se rýsuje několik pracovních oblastí. Samotnou mě překvapilo, kolik různých problematik a témat je potřeba řešit.

BOCUSE d'Or no SIRHA SP 2018 - ETAPA SELETIVA PARA LYON 2019 - SindalNyní se CGI, po víc jak ročním snažení, podařil husarský kousek a pro Českou republiku získal globální soutěž Bocuse d’Or – „kuchařského Oscara“, chcete-li „kuchařskou olympiádu“ a vrací tím české gastro na mapu světové gastronomie. Národní kolo proběhne 6.5. 2023 v O2 Universu. Bude to opravdový svátek gastronomie a organizační tým chystá spoustu dalších doprovodných akcí. Určitě si to nenechte ujít!

CGI se dále intenzivně věnuje práci v oblasti vzdělávání a přípravě mladých talentů na gastronomickou dráhu. Ve jménu svého sloganu „Rozvíjíme gastronomii u jednoho stolu“ se daří organizovat setkání profesních skupin s MŠMT a Národním pedagogickým institutem a tím propojovat vzdělávání s požadavky praxe. CGI je také partnerem projektu Studuj Gastro Asociace malých a středních podniků, jehož cílem je zpopularizovat kuchařské řemeslo pro žáky 9. tříd ZŠ. Prosím vás, určitě neplatí věta: „Seš blbej, půjdeš na kuchaře!“ Kuchař je parádní řemeslo, ke kterému potřebujete mít dostatečnou pokoru, kreativitu, týmového ducha a aspoň trojčlenku budete potřebovat skoro každý den. Titulní slova písně jednoho „old-school“ seriálu, který je podle mě už klasika, stále platí: „Kuchař je umělec a psycholog a stratég“. A to nemluvím o dalších pozicích v gastru!

Váš záběr ve vzdělávání je neuvěřitelný. Nyní pracujete v Kulinářském umění a působíte na Katedře cestovního ruchu VŠE.

Logo VŠE – Oddělení marketingu a Public Relations – Vysoká škola ekonomická v Praze„Vzdělávání“ je znakem mé třetí a současné profesní etapy. A moc si ji užívám! Kulinářské umění je unikátní vzdělávací a tréninková platforma určená pro všechny, kteří to myslí s gastronomií opravdu vážně. Funguje na principu „b-learningu“ – kombinace výuky, tréninku praktických dovedností pomocí online videokurzů a vědomostních kvízů, a akademie, kde se osobně setkáte se špičkovými šéfkuchaři z oboru. Nyní naši aplikaci, která toho nabízí mnohem víc a stále se rozrůstá o další obsah, využívá 86 středních odborných škol v České republice (a jedna na Slovensku). Máme i akreditované kurzy pro pedagogy, prostě takové „train the trainer“. Trénují u nás i skuteční profíci jako například šéfkuchaři společnosti Aramark, současné jedničky na trhu ve firemních restauracích.

Na Katedře cestovního ruchu VŠE se snažím předat studentům zejména své zkušenosti z dlouholeté praxe, především z oblastí interkulturní komunikace, práce s lidmi a destinačního managementu. Musím říct, že univerzitní prostředí hodně nabíjí i mě. Je to oboustranný vztah. Velmi se od studentů učím a inspiruju. Gen Z je mi vlastně lidsky dost blízká. Jsou citliví, zajímají se o společenské dění a bravurně ovládají technologie. V tom posledním se je snažím urputně, ovšem marně, dohánět!:)

Na Katedře cestovního ruchu VŠE nyní probíhají změny. Co mohou studenti očekávat za inovace?

Katedra si úspěšně prošla novou akreditací a od září 2023 dojde i k přejmenování. Vše bude včas komunikováno vedením katedry. Ale určitě neprozradím nic tajného, když povím, že katedra aktivně zareagovala na trendy v turismu a hospitality. Došlo k modernizaci sylabů, studentům se lépe zpřístupní praxe a kontakty zkušených profesionálů z oboru. Studenti se více zapojí do chodu katedry, především skrze výborně fungující studentský klub CUFR. Prostě pokud chcete budovat kariéru ve službách, ať už v odvětvích turismu nebo hospitality, tato katedra je ten pravý prestižní základ pro vás.

Jste aktivní i v Nadaci ZET. O co se jedná?

Nadaci ZET založil profesor systémů řízení a jeden z nejrespektovanějších českých ekonomů Milan Zelený. Nadace je ustavena za účelem rozvoje národního podnikatelství. Vede ji Olga Girstlová – Leader – Podnikatelka – Manažerka. Zdůrazňuju schválně velká písmena, abych podtrhla úctu, kterou k této Ženě mám. Jestli mohu skromně říci, co mám s těmito dvěma osobnostmi společného, tak je to inspirace odkazem rodiny Baťa. V rámci nadace jsem ambasadorkou a mentorkou Letního podnikatelského kempu pro děti a mládež z dětských domovů, azylových domů a sociálně znevýhodněných rodin. Pomáháme jim převzít odpovědnost za svůj život primárně pomocí podnikání založeném na baťovských principech. Hodně těchto dětí touží pracovat ve službách – v gastronomii nebo cestovním ruchu, takže kruh se uzavírá.

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí i dostatek pozitivní energie do nových projektů a další krásné práce!

Ing. Pavla Hodinková
Managing Director

Agentura Dream Job s.r.o.
personální agentura
pavla@dream-job.cz

pavla-blond-foto

pavla agentura dream job

Rozhovor s osobností – Renata Lukášová