simona-lazarova-rozhovor|simona-lazarova-rozhovor

← Zpět

Datum zveřejnění
Kategorie

simona-lazarova-rozhovorMartina Lazárová je majitelka úspěšné hotelové konzultační společnosti M&J Hotel Advisor a v osobním životě šťastná maminka dvou dětí. Má diplom z College of Tourism Goodwill a MBA z University of New York in Prague.
Nasbírala zkušenosti z různých hotelů a projektů – vypracovala se z pozice recepční až na pozici GM. Působila například v hotelech Hilton, Yasmin, Hotel Praha, Design Hotel Neruda, Pinelli Hotels, Hotel Angelis, Wellness Hotel Diamant Hluboká nad Vltavou, Hotel Podhrad, Tulia Zanzibar, Hotelu Suite Home Prague. Snaží se přímo pomáhat ženám v hospitality a podporovat jejich postavení. Je členkou Business & Professional Women ČR. Ve volném čase se věnuje rodině, cestování a sportovní střelbě.

Martino, sleduji Vaši kariéru řadu let a vzpomínám si na setkání v dnes již neexistujícím hotelu Praha.
Jaká to pro Vás byla zkušenost? Byla to z mého úhlu pohledu jedinečná budova…

Jsem ráda za unikátní zkušenost pracovat jako Managing Director pro tento hotel, i když ne všechny zážitky byly veselé. Budova to byla jedinečná. V dnešní době si nedokážu představit, že by někdo takto naddimenzovanou budovu postavil, byla energeticky prakticky neuživitelná. Faktury za teplo, vodu a elektřinu astronomicky vysoké. Mnoho zaměstnanců v hotelu pracovalo od jeho otevření roku 1981, z dnešního pohledu rarita.

Dnes podnikáte a dělala jste řadu hotelových konzultací. Viděla jsem, že jste pracovala i pro Zanzibar. Proč se tolik českých investorů vydává tímto směrem?

Myslím, že investoři vidí obrovský potenciál tohoto ostrova koření. Časový posun z Evropy je minimální, letecká dostupnost se každý rok zlepšuje a počasí je příznivé téměř celoročně. Pláže jsou jedny z nejkrásnějších na světě. Hosté mají možnost zažít Afriku, vrátit se v čase a spojit relaxaci se Safari a akční dovolenou. Málokterá destinace umožňuje takové spektrum zážitků. Tento mix příležitostí čeští investoři objevili. Musíte být trochu dobrodruh, abyste do takového projektu jako majitel šel, ale jak říká i současný ředitel – „Je to práce snů.“ Když se rozhodoval, jestli nabídku práce příjme, představil si sám sebe, až se ho za 50 let zeptají, co zažil, tak by si neodpustil, že nezvolil tuto dobrodružnou cestu. Jsem také ráda za toto africké dobrodružství. Očkování proti žloutence se nakonec v Praze také hodí…

Co vše zahrnuje Vaše podnikání/konzultace?

Nabízíme praktické poradenství na míru od operation po sales. Věnujeme se tvorbě konceptů a rozvoji hotelových zařízení, auditům, analýzám pro investory v hotelnictví, e-commerce, poradenstvím architektonických řešení před stavbou nebo rekonstrukcí, školením, mystery kontrolám apod. Hlavně se snažíme přinášet ve všem konkrétní měřitelné výsledky.

Když si Vás chce někdo najmout, jaký je proces?

Na první schůzce nám klient svěří svoje představy a očekávání. Navrhneme postup řešení, zjistíme, jestli jsme na stejné vlně s majitelem, a když si plácneme, většinou je to z toho několikaletá spolupráce. K poradenství jsem se dostala vlastně omylem, když jsem měla úspěch s prvním projektem. Vždy mě někdo z klientů dál doporučil a počet projektů se rozrůstal. Nikdy jsem vlastně sama nového klienta neoslovila, nemusela si dělat reklamu. Toho si velmi vážím. Klienti ale musí počítat s tím, že jsme k nim od začátku upřímní. Když je jejich představa nereálná, tak jim to řekneme, a ne každému se to líbí. Šetřím tím čas všech a případná zklamání. S většinou bývalých klientů jsem v kontaktu, ráda kdykoliv pomohu a jsem nadšená, že naše práce má smysl a výsledky. S kolegou Jaroslavem Tibitanzlem a celým týmem se snažíme sebevědomě a zároveň s pokorou přistupovat ke každému projektu.

Pomohli jste řadě hotelů. Vidíte u majitelů nějaký problém, který se stále opakuje a je třeba z Vaší strany napravit nebo je na to upozornit?

Majitelé se někdy zamilují do svého projektu tak, že si myslí, že je nejunikátnější na světě, což znamená, že hosté přijdou sami a nemusí pro to nic udělat. Unikátních hotelů a projektů je mnoho, je třeba hostům ukázat, proč by měli přijet a ukázat jim příběh. Také si někdy myslí, že investice do mramorové podlahy je důležitější než investice do lidí. Není pak nic smutnějšího než prázdný luxusní hotel s mramorovou podlahou a špatnými zaměstnanci.

Máte doma tříměsíční miminko. Jak zvládáte kombinovat práci a roli maminky?

Práce v hotelnictví je pro mne celoživotní radostí, takže pro mne bylo přirozené nepřestat pracovat. Skloubit práci a rodinu by určitě nešlo bez chápajících klientu, obrovské podpory mého manžela a mého otce, který rád hlídá. S prvním dítětem jsem zvládala prakticky vše, co jsem chtěla, bez větších omezení, měli jsme každý den nějaký program – plavání, výtvarku, tanečky, lesní školku… Když spal, tak jsem pracovala, a jeden den v týdnu jsem měla vyhrazený na schůzky. Naštěstí spal hodně. 🙂 Stíhala jsem i konference a další vzdělávaní. S narozením dcery už je to vše složitější, chci se oběma věnovat na maximum a užít si toto výjimečné období. Věřím tomu, že obě děti jsou spokojeně proto, že jsem spokojena já. Některé dny jsou těžké, to přiznávám.

Právě jsme asi v polovině stavby vlastního projektu Roubenky v Krkonoších, tak si hospitality poprvé vyzkouším také z pohledu majitele. Manžel mne podporuje ve všem, takže vlastně šťastnější být ani nemůžu. Přála bych si mít více prostoru i na další aktivity například v Business & Professional Women ČR, ale věřím, že vše má svůj čas a snad budu brzy aktivnější. Je skvělé, že tato organizace sdružuje ženy, které chtějí dělat pro další ženy něco víc než jen byznys, a to je mi blízké. V březnu bude další konference Equal Pay Day a tam určitě nebudu chybět, vždy mě to inspiruje a doplní energii.

Vystudovala jste MBA, hodí se Vám toto vzdělání v praxi?

Když jsem se rozhodovala mezi klasickým vysokoškolským vzděláním a mezinárodní školou, tak byla volba jasná. Určitě toho nelituji. Právě spojení teorie a praxe při studiu mi pomohlo v dalším směřování. S mnoha spolužáky jsem stále v kontaktu jak pracovním, tak přátelském, i když jsou z celého světa, a navzájem se podporujeme. Jsem určitě otevřenější k tomu zkoušet nové věci, nemám takové předsudky jako dříve. Například jsem jako jeden z prvních hotelů v Praze dala šanci společnosti Availpro, kterou v ČR ještě nikdo neznal. Odvážné, šílené? Těžko říci, ale rozhodne to není úplně česká povaha zkoušet něco jako první, je veliká šance, že se něco pokazí. Jsem ráda, když vidím, jak jsou dnes úspěšní. A to si myslím, že mě také UNYP naučil nebát se, chybovat a prohrát.

Co si myslíte, že je za Vaším úspěchem?

Můj dědeček mi vždy říká „Pracuj tvrdě, dělej to, co máš ráda, bud slušná k ostatním, nezblbni z úspěchu a výsledky se dostaví.“ Snažím se také neustále vzdělávat, naslouchat názorům ostatních, zachovat si lidský přístup a nemyslet si, že já vím vše nejlépe. Není nic horšího než pohled na ředitele, který si začne myslet, že je nenahraditelný, vše chce dělat sám, protože to nikdo lépe nedokáže, a myslí si, že jeho názor je jediný správný, nenaslouchá zaměstnancům ani okolí. Nekončí to pak úplně dobře. Mám obrovskou pokoru k práci všech v hotelu od pokojské po recepci, protože jsem si většinu vyzkoušela v praxi a vím, že to není jednoduché. Respektuji také práci kolegů konkurentů v hospitality a jsem ráda, že si na tomto poli navzájem dokážeme i pomáhat.

Máte nějaké životní motto?

Život je jako bonboniéra, nikdy nevíš, co ochutnáš.
V Hotelu neexistuje slovo „problém“ ale pouze „situace“. 🙂

 

 

 

 

  Ing. Pavla Hodinková
Managing Director

Agentura Dream Job s.r.o.
personální agentura
pavla@dream-job.cz

pavla-blond-foto

 

 

pavla agentura dream job

Rozhovor s osobností – Martina Lazárová