Petr Běhounek (37 let), spolumajitel a jednatel společnosti SP Praha s.r.o. vstupuje do segmentu cestovního ruchu v průběhu roku 2002 a poměrně rychle zapomíná na své dosavadní působení na Generálním ředitelství Českých drah. Společnost SP Praha se etabluje zejména na trhu říční turistiky, kde se postupem času stává lídrem českého trhu.Společnost provozuje nejenom úspěšnou cestovní kancelář, ale i největší českou flotilu sedmnácti charterových říčních plavidel, které lze řídit bez průkazu a zkoušek. V portfoliu služeb společnosti nalezneme i kapitánské kurzy pro zájemce o získání průkazu Vůdce malého plavidla nebo lodní bazar.
Čím Vás obor cestovního ruchu okouzlil?
Dopravou jako oborem jsem byl nadšen již od útlého dětství. Posun k cestovnímu ruchu byl pak jenom logickým krokem v době zlomu mé kariéry, kdy jsem poklidné vody státní sféry zaměnil za rozbouřené moře soukromého sektoru.
Na jaké pozici jste v tomto oboru začínal?
Nejsem typickým představitelem kariérního postupu v zavedené společnosti, kde dynamický člověk šplhá vzhůru po firemním žebříčku vstříc vyšším a vyšším managerským postům. Zhruba před deseti lety jsme s dalším společníkem založili obchodní společnost zabývající se cestovním ruchem a od té doby jí neustále rozšiřujeme a rozvíjíme.
Jaký je Váš recept na úspěch?
Věřím v cílevědomost, vytrvalost, pracovitost a schopnost obklopit se kvalitními lidmi.
Jaké tři nejdůležitější kritéria upřednostňujete při výběru nových zaměstnanců?
Vlastní výběr zaměstnanců je vždy trošku sázkou do loterie. Záleží na konkrétní pozici. V každém případě hraje velikou roli fundovanost, loajalita a vzájemné sympatie. Pravý stav věcí odhalí až fungování zaměstnance ve zkušební době.
Co na zaměstnancích nejvíce postrádáte?
Špetku zdravého selského rozumu, více citu pro jednání se zákazníkem a s loajalitou to čas od času také poněkud zaskřípe.
Jak motivujete své podřízené?
Snažíme se vytvářet pozitivně motivované prostředí s individuální zpětnou vazbou v kombinaci s volnou možností růstu a realizace vlastních kreativních nápadů. Samozřejmě ani finanční zainteresovanost na celkových výsledcích společnosti nezůstává stranou.
Co byste na cestovním ruchu změnil a jaký vývoj podle Vás můžeme v tomto oboru očekávat?
Na cestovním ruchu bych změnil řadu věcí. Od systému dotačních pobídek přes narovnání pokřivenosti současného trhu až po revizi legislativního rámce podnikání. Osobně však hlavně doufám, že nepřijdu o svůj bezbřehý optimismus, díky němuž mohu v kulisách současného stavu cestovního ruchu bez větší újmy fungovat
Kde a jak nejraději trávíte svoji vlastní dovolenou?
Není tak důležité kde, ale hlavně v klidu a pohodě se svojí ženou, rodinou či blízkými lidmi. A pokud se čistě náhodou podaří v době dovolené točit kormidlem rekreační jachty, je dokonalosti učiněno zadost.
Máte nějaký nesplněný sen?
Samozřejmě, v soukromé i profesní rovině. A nejeden, neboť kdo nesní, nežije.
Co byste doporučil těm uchazečům, kteří chtějí mít stejnou kariéru jako Vy?
Jděte za svým cílem bez ohledu na překážky. Věřte svému snu, jděte za ním tvrdě, ale pokud možno čestně.
Děkujeme za rozhovor a přejeme příznivé podmínky pro plavbu a podnikání.
Pavla Berková
Headhunting & Recruitment consultant
Dream job – personální agentura