Paní Věra Hrazdírová (36, rok 2013) působí v současné době v NH Prague na pražském Smíchově na pozici HR&Training Manager. Jako vystudovaný odborník v oblasti personalistiky a řízení lidských zdrojů získala řadu osvědčení a certifikátů, zaměřujících se mimo jiné i na pedagogickou činnost. Kariéra paní Hrazdírové se v cestovním ruchu začala odvíjet před 17 lety na pozici recepční pro švýcarský hotelový řetězec Möevenpick, jehož pražskou budovu převzal v říjnu roku 2012 španělský mezinárodní řetězec NH Hoteles. Paní Věra prošla řadou pozic. Během krátké doby se vypracovala z řadové recepční na Asistentku Front Office Managera, poté již následoval plynulý přechod do oddělení Human Resources. Kromě zodpovědnosti za celý tým HR též zastává pozici Training Manager, kdy se zaměřuje na vzdělávání a motivaci pracovníků. Mezi její úspěchy patří též vedení vzdělávacího projektu financovaného v rámci Operačním programu Praha Adaptabilita.

Kdy jste začala pracovat v hotelu a na jaké pozici?
Do hotelu jsem nastoupila mezi prvními zaměstnanci 1.2.1996, na pozici recepční. Bylo hezké, když jsme se všichni společně učili novým věcem a připravovali hotel na slavnostní otevření. Asi za rok a půl mi byla nabídnuta pozice Asistentka Front Office Managera. Pracovní náplň v sobě zahrnovala i organizaci školení v rámci střediska. A to byl vlastně takový malý začátek k mojí HR kariéře. Od roku 2001 jsem se školení a kvalitě věnovala naplno. V roce 2009 mi byla nabídnuta pozice HR&Training managera.

Na jaké pozici v hotelu je dle Vašeho názoru největší fluktuace a proč?
Za těch 17 let se situace na střediscích velmi změnila. Například pozice recepční byla považována za velmi atraktivní. Pokud si dobře pamatuji, bylo to jedno z nejstabilnějších středisek. V současnosti je tomu jinak. Recepce se stává přestupní stanicí mezi maturitu a studiem na vysoké škole nebo zahraniční praxí. Mladí v tom vidí příležitost získání praxe, uplatnění a zdokonalení cizího jazyka a dobrou pracovní příležitost při studiu. Středisky, kde podle mého názoru, byla vyšší fluktuace vždy, je rezervační oddělení a obchodní oddělení. Je těžké s určitostí říci, co je příčinou odchodů. Z výstupních pohovorů nám většinou vyplynulo, že důvodem k odchodu je (zdánlivá) jednotvárnost a rutinní práce na rezervacích. V některých případech zaměstnanci cítili, že „prodejem“ přes telefon získali mnoho cenných zkušeností a kontaktů, které mohou využít jinak. Obchodníci většinou mají nastavený „svůj čas“, který chtějí v jednom domě strávit a kdy jsou si se společností vzájemně prospěšní.

Na jakém postu v hotelu naopak jsou zaměstnanci nejdéle?
HR. Teď vážně, nejstabilnější tým máme na finančním oddělení (včetně IT a nákupu), na housekeepingu a na technickém oddělení. Moc si toho vážím.

Které benefity jsou nejžádanější?
Jsme velký řetězec, zaměstnanci rádi cestují a využívají ubytování v našich hotelech za zaměstnanecké ceny. Byť to mnozí zaměstnanci už za benefit ani nepovažují, určitě jsou rádi za bezplatné stravování, příspěvek na důchodové připojištění, možnost navštěvovat jazykové kurzy, a to co si všichni rádi užijí, zaměstnanecké párty. Zaměstnanci velmi vítají i možnost různých školení a dalšího vzdělávání. Jsem ráda, že jsme jim mohli tento benefit dopřát díky vzdělávacího projektu financovaného v rámci Operačním programu Praha Adaptabilita.

Jak by měli manažeři motivovat své podřízené?
Možná to bude znít jako otřepaná fráze, ale myslím, že největší motivací pro zaměstnance je, když ví, že se může na svého nadřízeného kdykoli, s čímkoli obrátit a může mu důvěřovat. Manažeři by měli jít svým podřízeným příkladem, měli by s nimi mluvit o tom, co se v rámci hotelu děje, vyslechnout si jejich názory, aktivně je zapojit do nových projektů, aby se zaměstnanci cítili prospěšní a pro společnost důležití. Většina manažerů stále ještě považuje různé druhy zaměstnaneckých pohovorů za ztrátu času a zbytečné vyplňování papírů. Kolikrát, ale bohužel až z nich člověk zjistí, jaké kolegy má v týmu a jak skvělé a prospěšné nápady mají.

Co na uchazečích o práci nejvíce postrádáte?
Opravdový zájem o pozici, o kterou se ucházejí.

Co doporučujete uchazečům o práci – absolventům, kteří nemají dostatečné zkušenosti na danou pozici?
Pokud si uchazeč vybere pozici, které by se mu líbila, doporučila bych mu zjistit si z dostupných zdrojů, co se pod názvem pozice skrývá, jaké mohou být její podoby. Co asi se od dané pozice očekává. Měli by pak být schopni zhodnotit a vybrat, které z jejich znalostí a dovedností by mohli na pozici uplatnit, a ty se pak snažit na pohovoru se zdravím sebevědomím „prodat“.

Máte Vy svůj dream job? : )
Svým způsobem bych mohla říct, že právě teď mám svůj „dream job“. Dělám to, co mě baví, v prostorách nádherného hotelu a v kolektivu skvělých lidí. Za tu dlouhou dobu mám k hotelu vztah, jako by byl můj, a tak mám pocit, že se o něj musím i starat, jako i o všechny, kteří jsou součástí, ať už jako zaměstnanci nebo jako hosté, tak, aby byli maximálně spokojení a šťastní. Takže asi ten největší sen by byl prožívat tohle všechno v něčem vlastním.

Kde Vy nejraději trávíte dovolenou?
Mám ráda přírodu, takže si užívám cestování po Čechách, s karavanem nebo s kolem.

Máte nějaké životní/pracovní krédo, kterým se řídíte?
Asi to bude znít velmi naivně, ale velmi se mi líbí věta: „Usmívej se na lidi a na svět a svět a lidé se budou usmívat na tebe.“ Mám ráda vstřícnost, přátelskost a upřímnost. Zloba, lži a nesnášenlivost jen zbytečně zaměstnávají mysl.

Děkujeme za rozhovor.
Pavla Berková
Managing director
Personální agentura Dream Job