Pan Martin Žídek se narodil 26. února 1975 v Kolíně. Po dokončení Střední hotelové školy v Poděbradech vycestoval do Německa, kde započal svou pracovní kariéru jako Restaurant supervisor. Po návratu do ČR nastoupil k hotelovému řetězci Hilton, kde pracoval více než 10 let. Nejdříve jako číšník v Hilton Prague a Hilton Sydney, kde si také doplnil své vzdělání na fakultě Business English u Sydney English Learning Center. V rámci řetězce Hilton se poté vypracoval na asistenta Food and Beverage manažera (1997-2000) a Groups and Convention manažera (2000-2004), obojí v Hilton Prague, kde v letech 2004 až 2006 působil i jako Director of Sales. Z Hilton Prague přešel v roce 2006 do společnosti Marriott International kde na pozici Director of Sales and Marketing otevřel 3 nové hotely pod značkou Courtyard by Marriott vznikající v té době v ČR (Courtyard Prague Flora, Courtyard Prague Airport a Courtyard Pilsen). Od roku 2009 pobýval dva roky v Polsku, kde v hotelu Warsaw Marriott zastával pozici Director of Sales and Marketing. V letech 2011 až 2013 působil pro Marriott International opět v České republice jako Market Director of Sales pro hotely Prague Marriott, Marriott Executive Apartments a již zmiňované 3 hotely Courtyard by Marriott. Od roku 2011 pan Žídek působí také v představenstvu Prague Convention Bureau kde momentálně zastává pozici viceprezidenta. Od roku 2013 je pan Žídek generálním ředitelem hotelu Art Nouveau Palace Prague. V současné době pracujete jako Generální ředitel hotelu Art Nouveau Palace.

Vnímáte nějaký rozdíl ve vedení mezi mezinárodním a lokálním řetězcem?
Na první pohled bych řekl, že rozdíl ve vedení hotelu mezi lokálním hotelem a mezinárodním řetězcem není žádný. Je to především práce s lidmi nebo lépe s týmem kolegů, se kterými se snažíme uspokojit požadavky našich hostů tak, aby z pobytu u nás měli skvělý zážitek a rádi se k nám vraceli. Nicméně určité zásadní rozdíly tady samozřejmě jsou. U mezinárodní hotelové korporace za Vás hodně práce vykoná řetězec samotný – například v oblasti vytváření provozních standardů, obchodních strategií, školení zaměstnanců, nastavování rozpočtů a samozřejmě i na poli propagace, propojení rezervačních portálů, uzavírání globálních smluv s obchodními partnery nebo i dodavateli a podobně. Na druhou stranu ale kvůli korporátním standardům či identitě samotného řetězce může docházet k velkým časovým prodlevám v rozhodovacím procesu a k určité neflexibilitě vůči požadavkům a trendům lokálního trhu. Do určité míry jste vlastně takový voják v poli, který má za úkol vykonat rozkaz a moc se neptat. V nezávislém hotelu jste si sám generálem a mnohdy i tím vojákem. Já se teď cítím podstatně blíže hostům, svým kolegům i veškerému dění v hotelu a to mě baví. Pro mne byl ale přechod od mezinárodní společnosti do nezávislého hotelu především ve znamení velkého poznání, jak vlastně ve skutečnosti funguje prodej na online portálech, kdy si hotel musí nastavit jasnou strategii vůči každému OTA portálu, zajistit bezproblémové napojení a komunikaci se všemi klíčovými partnery. To v mezinárodním hotelu na lokální úrovni vůbec neřešíte. Nejtěžší bylo asi zjištění, jak moc jsou nezávislé hotely ve skutečnosti závislé na online portálech a jak malou šanci mají u těchto partnerů něco prosadit či změnit. Dlouho mi z toho šel mráz po zádech a hlava kolem…

Co je pro Vás důležité při náboru zaměstnanců napříč pozicemi?
Vždy záleží na potřebách pozice či oddělení, pro které hledám kandidáta. Důležité je, aby nový zaměstnanec zapadl do týmu, přinesl nové zkušenosti či jiný pohled na věc a měl o práci opravdový zájem. Pokud se jedná o vedoucí pracovníky, tak vyžaduji zkušenost ve vedení týmu a dobré komunikační a organizační schopnosti. Není pro mne úplně směrodatné, kde přesně v minulosti pracovali a na jaké pozici. Snažím se spíš díky modelovým situacím zjistit, jak by si poradili s nestandardními situacemi, jak asi budou fungovat v rámci týmu, při vedení svých podřízených atd. Hodně dám na komunikační schopnosti a pocit nebo chcete-li atmosféru či chemii, kterou samotný pohovor navodí. Z tohoto důvodu se snažím s potenciálním kandidátem na vedoucí pozici absolvovat 2-3 pohovory dokud si nebudu vnitřně zcela jistý. Ne vždy se vyplatí sázet na pocity, ale zcela jistě dokážou hodně napovědět, jak by asi mohla fungovat budoucí spolupráce a komunikace.

Ověřujete si reference z předchozích zaměstnání?
Ne automaticky a ihned. Zjištěné reference mohou být velice zavádějící a subjektivní. Snažím se získat co nejvíce informací přímo od kandidáta a pokud některé zásadní otázky zůstanou nezodpovězeny nebo si nejsem zcela jist odpovědí, požádám kandidáta o souhlas a kontakt na případné reference z posledního či předchozího zaměstnání. Ne vždy je ale využiji.

Čím motivujete své podřízené?
To je těžká otázka. Dobrým jídlem v kantýně? Určitě také ale myslím, že je především důležité být součástí dění v hotelu. Nebát se diskutovat o problémech a dodržet slovo. Je to hodně o komunikaci s kolegy – pochválit, když se něco povede, slavit i malé úspěchy, odělit se o neúspěchy, poděkovat za dobře odvedenou práci a určovat směr, kam se chceme posunout dál. Ale myslím, že nejvíce funguje, když kolegy nenecháte ve štychu a pomůžete, když je třeba. Prostě umět přiložit ruku k dílu, ať již je to pomoc na kavárně či s kufry v lobby nebo při řešení stížností. Nevěřila byste, jak to na kolegy funguje.

V současné době působíte i v Prague Convention Bureau (dále jen PCB), můžete prosím popsat fungování této organizace?
Prague Convention Bureau je organizace sdružující profesionály podnikající v oblasti cestovního ruchu v Praze – přesněji řečeno v oblasti MICE – konferenční, incentivní, kongresové a eventové turistiky. Jsme občanské sdružení, které je financováno z členských poplatků svých členů a za podpory Czech Convention Bureau, Magistrátu hl. města Prahy, Prague City Tourism, Letiště Václava Havla a mnoha dalších sponzorů a partnerů. Získané prostředky vynakládáme na propagaci Prahy jako ideálního místa pro konání výše uvedených typů akcí. Naším cílem je přivést do Prahy velké mezinárodní kongresy a posunout Prahu do roku 2020 mezi 5 nejvyhledávanějších kongresových destinací světa dle celosvětové kongresové asociace ICCA.

Když se někdo stane členem PCB, jaké mu z toho plynou výhody?
Naši členové jsou propagováni při všech aktivitách PCB – při mezinárodních veletrzích, přes účasti na presstripech, famtripech, při soutěžích o další kongresy a konference pro Prahu. Pokud PCB obdrží poptávku na jakoukoliv akci, rozesílá jí pouze svým členům a snaží se tuto akci dále pro Prahu získat. PCB také pro své členy organizuje edukační semináře a snaží se o neustálé zlepšování kvality služeb v oblasti MICE. Co byl v roce 2014 největší úspěch PCB? Největší úspěch PCB v roce 2014 byla zcela jistě vyhraná kandidatura na organizaci 56. kongresu mezinárodní kongresové asociace ICCA, který se bude konat v Praze v roce 2017. Tento prestižní kongres přivede do Prahy více než 1500 největších profesionálů v oblasti kongresové a konferenční turistiky a Praha bude mít ojedinělou příležitost ukázat se v tom nejlepším světle. Účastníci tohoto kongresu mohou v budoucnu do Prahy přivést velice zajímavé akce, ze kterých potom nebudou profitovat jen naši členové, ale celé město a všechny subjekty podnikající v cestovním ruchu.

Jak Vy sám hodnotíme situaci v cestovním ruchu za rok 2014?
ok 2014 byl pro mne a pro hotel Art Nouveau Palace vlastně prvním celým rokem od převzetí hotelu. Tudíž nemám moc co srovnávat s minulostí a hodnotit, jaký byl rok 2014oproti roku 2013. Myslím, že rok 2014 byl celkově v Praze velmi slušný a pro nás splnil naše očekávání a cíle, které jsme si pro tento rok nastavili. V každém případě ale doufám, že rok 2015 bude ještě lepší a i přes úbytek ruské klientely jsem pozitivní a věřím, že v příštím roce dosáhneme ještě lepších výsledků než tento rok.

Jaké jsou Vaše plány pro rok 2015?
Posunout hotel opět o několik kroků dál – ať již v celkové spokojenosti našich hostů (v hodnocení Tripadvisor jsme si pro příští rok dali cíl umístit se mezi TOP 50 hotely v Praze), tak i dokončit druhou a tudíž poslední etapu rekonstrukce našich pokojů. Na začátek roku plánujeme v hotelu otevření nové prodejny lahůdek a také budeme pokračovat v našem snažení přilákat do našich restaurací více lokálních hostů „z ulice“, což je, troufám si říct, téměř pro všechny hotely v Praze téměř nadlidský výkon. Máte nějaké životní krédo? Moje životní krédo se mění s věkem – a možná i s věkem mých dětí a časem s nimi stráveným. Stále častěji si říkám: „Hlavně se z toho nezblázni, snaž se také myslet trochu na sebe, na rodinu a na své blízké…“ Vím, zní to jako klišé, ale pro mne je rodina v životě opravdu to nejdůležitější a začínám si to uvědomovat čím dál více. Myslím, že v tomto ohledu mám před sebou ještě dlouhou cestu a hodně snažení a učení…

Děkuji za velmi pěkný rozhovor. Ať Vám Vaše plány vyjdou.

Pavla Berková
Managing director, personální agentura Dream Job

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *