Milan Pavelka se specializuje se na provozování, standardy provozování a jejich komunikaci, prodej, marketing, řízení výnosů a nákladů v Hospitality Industry. Vše o čem hovoří zná z praxe a ovládá schopnost přenositelnosti vlastních zkušeností na druhé. Zakládá si na propojení know-how s praxí. Pomáhá hoteliérům s jejich byznysem. V ČR, v Evropě a od roku 2015 také na středním východě a v Africe. Mimo jiné je spoluautorem diagnostického systému Accent Assessment Tool, který je jedním z nejúspěšnějších testovacích nástrojů právě při vyhledávání obchodníků. Studoval mezinárodní obchod a marketing v USA a v Evropě. Potřebné zkušenosti sbíral na mnoha různých pozicích – jako profesionální prodejce, Key Account Manager i manažer různě velkých týmů na různých trzích a zejména jako ředitel marketingu a prodeje v té době největšího českého hotelového řetězce. Kromě různorodé činnosti v oblasti prodeje zrealizoval řadu prakticky zaměřených a certifikovaných školení na téma Marketing, Prodej, Leadership a některá z nich školí i v rámci programu AHR ČR, dále pak agentury Czechtourism, Top Vision, VM Marketing, Educa a dalších. Milan Pavelka je zakladatel Institutu pro pracovní psychodiagnostiku. 16.října 2014 v pražském kongresovém centru pokřtil knihu Můj osobní kouč, které je spoluautorem. Tři roky úspěšně provozuje projekt HOTELMAX.CZ a je zakládajícím partnerem unikátního projektu iHotelMax.cz – největší profesní komunity zaměstnanců v pohostinství.

Jak hodnotíte své 4 roky působení/podnikání na trhu?
Docela dobře se mi tehdy začínalo, měl jsem výhodnou pozici, po dvaceti letech v oboru s tisíci osobních kontaktů a hlubokými znalostmi trhu. Dneska znám ta opravdová čísla všech typů hotelů ve všech regionech v různých obdobích růstu, stagnace i krize. Za tu dobu jsem, jako každý podnikatel, musel hodně věcí přehodnotit a změnit. Stejně jako předchozích 15 let jsem denně zaměstnán agendou několika hotelů, to se nezměnilo, jenže už nejsou v řetězci, ale jsou nezávislé. Každý očekává něco jiného a každý chce za své peníze to nejlepší. Naučil jsem se efektivněji pracovat s časem a největší změnou je asi rozsah. Původně jsem si myslel, že se budu věnovat jen obchodu a marketingu. Stejně jako ve vedení řetězců se musíte zabývat veškerými klíčovými ukazateli a přes ně se dostanete v podstatě ke každé činnosti, i já v hotelech svých klientů musím být velmi komplexní. Já k hotelu přistupuji jako k organismu s vědomím, že všechno souvisí se vším. Během svého působení v řetězcích jsem nenáviděl čtvrtletní rozbory hospodaření pětadvaceti hotelů, analýzu položek výsledovky, opatření a akční plány. Dneska jsem za ty zkušenosti vděčný, protože podle fragmentů jsem brzy v obraze a na stopě toho, co se v hotelu děje. Měl jsem asi velké štěstí a
pracoval jsem se skvělými odborníky, každý z nich byl mistr v něčem jiném a mě se podařilo za těch dvacet let poměrně s pokorou od každého vzít to, co jsem považoval za přínosné. Za čtyři roky na vlastních nohou jsem si nikdy nepřestal dávat otázku, jak by se který z nich v dané situaci zachoval.

Můžete nám více představit služby, které nabízíte?
Pomáhám hotelům a penzionům zlepšovat výsledky. Najímají si mě provozovatelé a investoři v různých fázích hotelových projektů, nejčastěji ale, když jejich výsledky nejsou shodné s očekávanými. Průměrná délka našeho kontraktu je 18 měsíců. Dokážu díky zkušenostem a drilu z korporací poměrně rychle zjistit, kde utíkají peníze, kde se nevydělává, protože se to nedělá správně a nebo kde se nevydělává a vydělávat by se mohlo a o kolik se kde přichází. Protože kromě toho zároveň navrhuji osvědčené postupy a standardy, které rychle nesou výsledky, berou mě vážně. Mám za sebou několik hotelů, které jsem vyvedl z červených čísel do černých. Několik let jsem dával dohromady pracovní náplně všech pozic různých typů hotelů a pak jsem je propojil se standardy. Jestli jsou řetězce všeobecně v něčem lepší, než nezávislé hotely, jsou to právě standardy.
Standardizace je pro existenci hotelů čím dál důležitější nejméně ze třech důvodů. Optimalizace hotelu znamená job – sharing, nízké mzdy znamenají stále méně kvalifikovaný personál a konkurence, ta zase nutí hotely zvyšovat a nebo alespoň udržet kvalitu.
Abyste zvládla tuhle kombinaci už potřebujete minimálně systematický přístup. U frontových pozic, tedy těch ve styku s hostem jsem standardy protáhnul až do konkrétní, nejvhodnější komunikace s hostem.
Jsem ve styku s personálem hotelů i s hoteliéry a často s nimi řeším jejich potřeby. Proto jsem založil s partnery www.ihotelmax.cz. který slouží jako informační web největší komunity profesionálů v pohostinství. Jeho návštěvnost se stále zvyšuje a personál tam najde odpovědi na otázky, které ho denně tíží. Články píše desítka hostujících blogerů. Řadový personál tam chodí číst krátké a praktické články a hoteliéři a restauratéři tam zase mohou potkat toho, koho hledají.
Hovořit o vzdělávání našimi články by bylo nadnesené, ale protože jsou krátké, praktické a návodné, určitý příspěvek ke zlepšení našeho „biotopu“ to je. Ale hlavně vzniknul web, který není jen platformou pro management, ale pro běžné zaměstnance, kteří jsou těmi, kdo dělají služby a generují tržby.

Jak třeba takové školení standardů probíhá, a jak si Vás mohou klienti objednat?
Standardy zavádím pomocí tréninků přímo na pracovišti a díky tomu mám i možnost vidět, jak se řešení chovají v praxi. Tréninkům předchází místní šetření v hotelu, někdy formou Mystery Shoppingu a definování popisů práce tak, aby se na žádnou činnost nezapomnělo.

Standardy? Co vše to obsahuje?
Je to vlastně posloupnost úkonů a činností, které by měl každý v hotelu a restauraci udělat před, během a po realizaci každé práce, služby, každé drobnosti, aby bylo zajištěno, že na nic nezapomněl a že věnuje v daný okamžik pozornost zrovna tomu, co je v dané fázi služby důležité. Tyto postupy jsou důležité i v provozu velkých hotelů, kdy každý den nebo noc máte službu s jiným kolegou, ale i tak musíte být perfektně sehraný tým. Díky tomu tak velmi dobře víte, jakou reakci můžete v každé situaci u toho druhého očekávat, a zároveň víte, co máte udělat vy, aniž by vám o to ten druhý musel říkat.

Proč to vů̊bec vzniklo?
Především právě kvůli tomu, aby se stejné věci dělaly pořád stejně a ve shodném pořadí. Aby host zažil stejnou garantovanou kvalitu služeb v pondělí, v úterý a dokonce i v neděli, kdy je pan ředitel doma s manželkou. Rutina v tom, co děláte opakovaně, přispívá k tomu, že se věci nezapomínají a máte více kapacity řešit případné neobvyklé situace, protože ty obvyklé nemusíte nijak plánovat a vymýšlet, kdy a jak je uděláte – někdo to už udělal za vás. A vy pak máte čas na ty neobvyklosti a na to, opravdu se věnovat osobě hosta, naslouchat a předvídat. Kromě toho to za vás udělala skupina profesionálů, se kterými se už nějaký ten hotel a restaurace dlouhodobě a prokazatelně úspěšně provozovaly. Týmy expertů těch nejlepších hotelů a řetězců našly čas a důsledně probraly všechna pro a proti vybraného postupu a našly tu nejlepší posloupnost. Hosté vždycky chtějí nejméně to, co jsme jim slíbili v nabídce a my to často musíme plnit pomocí stále méně kvalifikovaného personálu. Napadlo vás někdy, jak je to možné, že někde v divočině uprostřed buše v Africe vyroste resort a do roka tam všechno funguje s místními lidmi, aniž by kdokoliv z nich prošel hotelovou školou? Mimochodem právě v těchto dnech jeden takový resort na standardy trénuji. Konkrétně v africké Tanzánii, na východním pobřeží Indického oceánu.
Máte v portfoliu i testy osobnosti, co z nich zaměstnavatel může vyčíst.
Od roku 2003 jsem spolumajitelem Institutu pro pracovní psychodiagnostiku a to souvisí s mým tehdejším studiem, které bylo trochu na truc. Firma platila ředitelům studium na škole při AHR a protože jsem si vybral jinou školu, mě jí zaplatit nechtěli. Takže jsem si vybral jiný obor, než hotelnictví. Díky tomu a své posedlosti systémy a testy jsem spoluautorem jednoho z nejpoužívanějších testů osobnosti u nás za posledních 15 let. Otestovali jsme za tu dobu asi 12 000 lidí. Test měří dvacet dvojic kompetencí, těch nejpotřebnějších při práci. Kromě toho, že měří předpoklady a vhodnost pro určité práce a pozice, určuje také typ osobnosti a s tím související komunikační preference. Náš Institut je také majitelem systému školení komunikace podle typu osobnosti a já jsem v ČR jediným lektorem, který ho pro agenturu TOP Vision školí. Jeden den jednou za měsíc a moje kurzy jsou vypsány na rok dopředu. Víc bych nezvládnul. A tady je to propojení testů osobnosti, komunikace a standardů kvality. Mé kurzy komunikace navštěvují manažeři a obchodníci napříč světem byznysu a už proto bych nerad přestal.

Projekt Zanzibar mne okouzlil. Vnímáte velké kulturní rozdíly?
Kdyby mě někdo před rokem řekl, že budu mít svou kancelář blíže ke hnízdu goril, než ke strahovskému klášteru, že budu tvořit a zavádět standardy a trénovat černochy v Tanzánii, asi bych si myslel, že se zbláznil. Ale tak se to seběhlo a dnes jsem mentorem dvou velmi mladých manažerů tohoto resortu českého investora, to sebou nese i určitý čas strávený ve východní Africe a mnoho, opravdu mnoho nového. Máme za sebou přípravu a zavádění standardů, náplní práce, checklistů, nábor zaměstnanců, jejich školení, založení obchodního oddělení, rezervací, dovybavení středisek, Preopening & Soft Opening a s tím spojené stovky překvapení. Některá z nich jsou daní bílého muže Africe, jiná jsou lekcí pokory. Ochota a nasazení personálu jsou velmi jiné než v Evropě nebo Americe a očekávání klientů také. Turisté obdivují a milují Afriku, ale za prahem svého pokoje už chtějí mít evropský standard.

Jaké máte plány na rok 2017?
Dva projekty doběhnou, dva stávající mě hodně zaměstnávají, dva další možná prodloužíme, ve dvou nových jsme začali spolupráci a dva další nové bych rád našel. Budeme muset rozšířit tým o dalšího experta. Asi jako v každé rodině, i u nás se přenáší určité zkušenosti a moudra a mým nejoblíbenějším je „Denně tři lopaty pod kotel“. Pro mě to konkrétně znamená, že denně udělám tři nepatrné, ale prospěšné věci, které podpoří můj byznys. Zkusím třeba něco nového, využiji nějakou příležitost, nebo udělám něco, co bych normálně odložil. Do roka 1000 věcí a to by v tom musel být čert, aby něco z toho nepomohlo ten rok prožít nejméně tak skvěle, jako ten předchozí.
Děkuji Vám za rozhovor a věřím, že se Vaše plány naplní. Držím Vám palce!

Ing. Pavla Berková
Managing director, Agentura Dream Job s.r.o.